Arama Motoru Nedir ?

Arama Motoru Nedir ?

Arama Motoru Nedir ?

Arama motorları (PS) zaten iyi bir zaman İnternet zorunlu bir parçasıdır. Bugün onlar sadece gerekli bilgileri bulmak için bir araç değil, aynı zamanda iş için oldukça büyüleyici alanlar olan devasa ve karmaşık mekanizmalardır.

 

Birçok arama kullanıcısı, çalışmalarının ilkelerini, kullanıcı sorgularının nasıl işleneceğini, bu sistemlerin nasıl oluşturulduğunu ve çalıştığını düşünmemişlerdir. Bu malzeme, sitelerini optimize eden ve tanıtan kişilerin cihazı ve arama motorlarının temel işlevlerini anlamasına yardımcı olacaktır. Arama motorlarını iyi tanımak ve davranışlarını bilmek sizlere SEO konusunda büyük yardımcı olacak bir etkendir.

 

Fonksiyonlar Ve PS Kavramı

Arama sistemi , Internet'te bir arama işlevi gerçekleştirmek ve genellikle metin ifadesi (veya daha çok bir arama sorgusu) şeklinde sorulan bir kullanıcı isteğine, alaka düzeyiyle yürütülen bilgi kaynaklarına bir bağlantı listesi vererek yanıt veren bir donanım-yazılım kompleksidir.  En yaygın ve büyük arama motorları: Google, Bing, Yahoo, Yandex

 

Örneğin Yandex sistemini ele alarak, arama sorgusunun değerini daha ayrıntılı olarak ele alalım.

 

Talep, kullanıcı tarafından arama konusu ile tam olarak mümkün olduğunca basit ve öz bir şekilde formüle edilmelidir. Örneğin, bu arama motorunda bilgi bulmak istiyoruz: "kendiniz için bir araba nasıl seçilir." Bunu yapmak için ana sayfayı açın ve "araba nasıl seçilir" arama sorgusunu girin. Daha sonra işlevlerimiz, ağdaki bilgi kaynaklarına sağlanan bağlantılara tıklamaya gelir.

 

Ancak bu şekilde hareket etsek bile ihtiyacımız olan bilgiyi alamayabilirsiniz. Böyle olumsuz bir sonuç alırsak, isteğinizi yeniden biçimlendirmeniz gerekir veya bu tür bir istek için arama veri tabanında gerçekten yararlı bir bilgi yoktur. Her arama motorunun en temel görevi, insanlara tam olarak ihtiyaç duydukları bilgileri sunmaktır. Kullanıcıları arama motorlarına "doğru" sorgu türlerini, yani çalışma ilkelerine uygun ifadeleri oluşturmaya alıştırmak, neredeyse imkansızdır.Bu nedenle, arama motoru geliştiricileri, kullanıcıların ilgi duydukları bilgileri bulmalarını sağlayacak çalışmalarının bu ilkelerini ve algoritmalarını yaparlar. Bu, sistemin internette gerekli bilgileri ararken bir kişinin düşündüğü gibi “düşünmesi” gerektiği anlamına gelir.

 

Sorgusunu bir arama motoruna girdiğinde, ihtiyaç duyduğu şeyi olabildiğince basit ve hızlı bir şekilde bulmak istiyor. Sonucu aldıktan sonra, kullanıcı sistemi değerlendirmesini çeşitli kriterlere göre yapar.

  • Gerekli bilgileri bulmayı başardı mı? Değilse, sorgu metnini bulmak için kaç kez yeniden biçimlendirmesi gerekiyordu?
  • Aldığı bilgiler ne kadar alakalı?
  • Arama motoru isteğini ne kadar hızlı işleme soktu?
  • Arama sonuçları ne kadar uygun sağlandı?
  • İstenen sonuç ilk miydi yoksa 30. sırada mı?
  • Yararlı bilgilerle birlikte ne kadar “çöp” (gereksiz bilgi) bulundu?
  • PS kullanırken, bir hafta içinde veya bir ay içinde onunla ilgili bilgi olacak mı?

Bu tür sorulara doğru cevapları almak için, arama geliştiricileri sıralama ilkelerini ve algoritmalarını sürekli olarak geliştiriyor, onlara yeni özellikler ve işlevler ekliyor ve herhangi bir şekilde sistemin daha hızlı çalışmasını sağlamaya çalışıyor.

 

Arama Motorlarının Temel Özellikleri

Aramanın ana özelliklerini belirtin:

  • Tamlığı

Tamlık, bir aramanın en önemli özelliklerinden biridir; istek üzerine bulunan bilgi belgelerinin sayısının, bu istekle ilgili olarak İnternet'teki toplam sayılarına oranıdır. Örneğin, ağ "araba nasıl seçilir" ifadesiyle 100 sayfaya sahiptir ve aynı istek için toplamın sadece 60'ı seçilmiştir, bu durumda arama 0,6 olacaktır. Aramanın kendisi ne kadar doluysa, kullanıcının elbette varsa, tam olarak ihtiyacı olan belgeyi bulma olasılığı o kadar büyük olur.

  • Doğruluk

Bir arama motorunun bir başka önemli işlevi de doğruluktur. Kullanıcının Web'de bulunan sayfaların isteğine uygunluk derecesini belirler. Örneğin, "araba nasıl seçilir" anahtar kelime ifadesi yüzlerce belge içeriyorsa, bunların yarısı bu ifadeyi içeriyor ve geri kalanında sadece kelimeler var (bir araba radyosunun doğru şekilde seçilmesi ve bir araca nasıl monte edileceği "), arama doğruluğu 50/100 = 0.5'e eşit.


Arama ne kadar doğru olursa, kullanıcı ihtiyacı olan bilgiyi ne kadar çabuk bulursa, sonuçlar arasında o kadar az “çöp” olur, bulunan belgeler o kadar az talebin anlamına karşılık gelmez.

  • Uygunluk

Bu, bilginin internette yayınlandığı andan, arama motorunun dizin veritabanına girilene kadar geçen süre ile karakterize edilen, aramanın önemli bir bileşenidir.

Örneğin, yeni iPad'in piyasaya sürülmesiyle ilgili bilgilerin ortaya çıkmasından bir gün sonra, birçok kullanıcı ilgili sorgu türleriyle arama yapmaya yöneldi. Çoğu durumda, bu haber hakkındaki bilgiler, aramadan bu yana çok az zaman geçmesine rağmen, aramada zaten mevcuttur. Bu, günde birkaç kez güncellenen büyük arama motorlarının “hızlı tabanı” nın varlığından kaynaklanmaktadır.

  • Arama Hızı

Arama hızı gibi bir işlev, "strese karşı direnç" olarak adlandırılanla yakından ilişkilidir. Her saniye, çok sayıda insan aramaya yönelir, bu tür iş yükü bir isteği işlemek için zamanın önemli ölçüde azaltılmasını gerektirir. Burada, hem arama sisteminin hem de kullanıcının çıkarları tamamen çakışır: ziyaretçi sonuçları mümkün olduğunca çabuk almak ister ve arama sistemi, sonraki isteklerin işlenmesini yavaşlatmamak için isteğini mümkün olduğunca çabuk çözmelidir.

  • Görünürlük

Sonuçların görsel sunumu, arama kolaylığı için önemli bir unsurdur. Birçok sorgu için, arama motoru binlerce ve bazı durumlarda milyonlarca farklı belge bulur. Arama için anahtar ifadelerin derlenmesinin belirsizliği veya yanlışlığı nedeniyle, ilk sorgu sonuçları bile her zaman sadece gerekli bilgilere sahip değildir.

Bu, bir kişinin sağlanan sonuçlar arasında sıklıkla kendi aramasını yapmak zorunda olduğu anlamına gelir. PS veren sayfaların çeşitli bileşenleri arama sonuçlarında gezinmeye yardımcı olur.

 

Arama Motorlarının Gelişim Tarihi

İnternet henüz yeni gelişmeye başladığında, normal kullanıcı sayısı azdı ve erişim için bilgi miktarı nispeten azdı. Temel olarak, bu ağa erişim araştırma alanlarındaki uzmanlarla sınırlıydı. O zaman, bilgi bulma görevi şu anki kadar alakalı değildi.

Bilgi kaynaklarına geniş erişimi düzenlemenin ilk yöntemlerinden biri, site dizinlerinin oluşturulmasıydı ve bunlara bağlantılar konuya göre gruplandırılmaya başlandı. Böyle bir ilk proje, 1994 baharında açılan Yahoo.com kaynağıydı. Daha sonra, Yahoo dizinindeki site sayısı önemli ölçüde arttığında, dizinde gerekli bilgileri aramak için bir seçenek eklendi. Bu henüz tam olarak bir arama motoru değildi, çünkü böyle bir aramanın kapsamı sadece bu dizinde bulunan sitelerle sınırlıydı ve kesinlikle İnternet'teki tüm kaynaklarla sınırlı değildi. Bağlantı dizinleri daha önce çok yaygın olarak kullanılıyordu, ancak günümüzde popülerliklerini neredeyse tamamen kaybetti.

 

Eylül 2015'e göre , dünyadaki arama motorlarının payları aşağıdaki gibi dağıtılmaktadır:

  • Google -% 69,24
  • Bing -% 12.26;
  • Yahoo! -% 9.19;

Aralık 2016'ya göre ,

  • Yandex -% 48.40
  • Google -% 45.10
  • Bing -% 0.30
  • Yahoo -% 0.10

Arama Motoru İlkeleri

Türkiye`de ana arama motoru Google, ardından Yandex ve ardından Yahoo!'dur. Tüm büyük arama motorları, diğerlerinden çok farklı olan kendi yapılarına sahiptir. Ancak yine de, tüm arama motorlarında ortak olan temel öğeleri belirleyebiliriz.

 

Veritabanı

Bir veritabanı (veya arama motoru dizini), bir dizi bilginin belirli bir şekilde depolandığı, dizinleme modülü tarafından işlenen her bir dizinlenmiş ve indirilmiş belgenin parametrelerini yeniden yapmasıdır.

 

Arama Sunucusu

Bu, tüm sistemin en önemli unsurudur, çünkü aramanın hızı ve elbette kalitesi doğrudan işlevselliğinin altında yatan algoritmalara bağlıdır.

Arama sunucusu aşağıdaki gibi çalışır:

Kullanıcıdan gelen talep morfolojik analize tabi tutulur. Veritabanındaki herhangi bir belgenin bilgi ortamı oluşturulur (bu pasaj olarak gösterilmeye devam eder, yani bu isteğe karşılık gelen metnin bilgi alanı).

 

  • Alınan veriler özel bir sıralama modülüne giriş parametreleri olarak iletilir. Tüm belgeler için işlenirler ve sonuç olarak, bu tür her bir belge için, kullanıcının isteğine ve diğer bileşenlere uygunluğunu karakterize eden kendi derecelendirmesi hesaplanır.
  • Kullanıcı tarafından belirtilen koşullara bağlı olarak, bu derecelendirme ek olanlar tarafından iyi bir şekilde ayarlanabilir.
  • Daha sonra snippet'in kendisi üretilir, yani. Bulunan herhangi bir belge için, karşılık gelen tabloda başlık, sorguyla en iyi eşleşen açıklama ve bu belgeye bir bağlantı çıkarılırken, bulunan kelime formları ve kelimeler vurgulanır.
  • Aramanın sonuçları, onu uygulayan kişiye, arama sonuçlarının (SERP) yayınlandığı bir sayfa şeklinde iletilir.

Tüm bu unsurlar birbiriyle yakından ilişkilidir ve etkileşime girer, PS'nin çalışması için muazzam kaynaklar gerektiren ayrı, ancak oldukça karmaşık bir mekanizma oluşturur.